»Kørestols-stolen«
kan give hvilepauser med et snuptag
– uden at flytte sig fra kørestolen

Marianne Fajstrup

Redaktør, CareTech

I ryggen på kørestolsstolen er der brede, elastiske gjorde, som kan flyttes individuelt for at give plads til kørestolens gribe-håndtag eller -bøjle, uanset hvilken højde de sidder i. Her er den tilpasset Max Birkelunds letvægtskørestol. Illustration: CareTech
I ryggen på kørestolsstolen er der brede, elastiske gjorde, som kan flyttes individuelt for at give plads til kørestolens gribe-håndtag eller -bøjle, uanset hvilken højde de sidder i. Her er den tilpasset Max Birkelunds letvægtskørestol. Illustration: CareTech

Velfærdsteknologi Anno 2023 bød på en ægte verdens­premiere: Opfinder Max Birkelund fra Vorbasse, der selv er kørestolsbruger, har udviklet det, han kalder for en ‘kørestols-stol’. Den forandrer en manuel kørestol til en otiumstol eller hvilestol uden behov for forflytning eller tunge løft.

I messehallen i Odense Congress Center, hvor årets Velfærdsteknologi Anno 2023  blev afholdt, kunne man ret hurtigt efter indgangen få øje på et stort, orange møbel, der ligner en mellemting mellem en trip-trap-stol i magnumstørrelse og en arkademaskine.

Men der er faktisk tale om en verdensnyhed på velfærdsteknologiområdet: En kørestols-stol med ‘Chair Control’.

I stedet for et sæde har kørestols-stolen et hul i midten, det er en dok til at bakke en manuel kørestol ind i. Når kørestolen er låst fast med et håndgreb, kan den løftes og vippes – med brugeren stadig siddende i sin stol – så man kan komme helt ned at ligge med ryggen i vandret. Man kan også låse ryglænet fast et sted mellem lodret og vandret, så man f.eks. kan se tv eller læse, eller bare hvile ryggen lidt. Uden at forlade kørestolen.

Mange hvil i løbet af dagen uden bøvl

»Jeg kan lægge mig ned og hvile mig, uden at jeg skal flytte mig over i en seng eller i sofaen. Jeg bliver bare siddende i min stol, men kan nemt og hurtigt komme ned og få taget trykket af sædet og få benene op. Jeg gør det mange gange om dagen, og jeg kan virkeligt mærke, at det gør godt,« siger Max Birkelund, der selv har været kørestolsbruger, siden han brækkede ryggen i en motocrossulykke som 24-årig.

Som paraplegiker kan han godt selv løfte sig ud og ind af sin stol og han bruger stadig en manuel letvægtskørestol.

Men i dag som 59-årig er hans skuldre ved at være slidte, så han løfter sig ikke længere over i sofaen bare for at tage en halv time på øjet. Og på et tidspunkt kommer det nok også til at knibe med at drive kørestolen med håndkraft.

»Jeg kan da stadig godt komme over i sengen og ind i en bil, men efterhånden har jeg fået svært ved det. Med kørestols-stolen bliver jeg aflastet i mine skuldre og jeg får også hvilet mig mere end ellers. Jeg kan godt mærke en forskel, og jeg tror, det kan være med til at give folk nogle år mere i en manuel kørestol, før man må må over i en elektrisk, og det burde alle jo være interesserede i,« siger Max Birkelund.

Belastende at sidde i en stol dagen lang

Max Birkelund er oprindeligt uddannet mekaniker og har haft eget værksted og arbejdet med import/eksport af biler i mange år, indtil han for omkring 10 år siden slog sig ind på ombygning af handicap-biler med firmaet AutoMax, som han stadig driver. I dag bygger firmaet biler om til skolevogne. Handicapbil-delen fik nye ejere for to år siden, da han solgte til Auto Mobil.

Det gav ham for alvor tid til at kaste sig over sit hjertebarn, projekt kørestols-stol, der er født som en ide, han længe havde gået og brygget på.

»Jeg har jo selv mærket behovet for aflastning, når man sidder i en stol fra morgen til aften. Så jeg har kigget rundt i verden efter et produkt, så man kunne hvile sig i løbet af dagen uden at skulle ud af sin stol,« siger Max Birkelund.

Produktet fandtes bare ikke – og så måtte han selv i gang med at lave det. Han har i forvejen udviklet en patenteret håndbetjening til handicap-biler, så produktinnovation er ikke nyt for ham.

»Mine børn kalder mig nok ikke ‘opfinderen’ for ingenting. Jeg manglede den her løsning, og heldigvis har jeg så mulighed for selv at lave den. Men jeg undrer mig da over, hvorfor den ikke findes allerede,« siger han.

Løftede ben giver varmere ben

Behov for trykaflastning af sædet er velkendt for kørestolsbrugere, og ryggen bliver også belastet af at sidde ned hele dagen. Max Birkelund har på egen krop mærket en anden fordel ved at tage mange små pauser, hvor han komme ned at ligge med kørestols-stolen, fordi hans ben bliver løftet op sammen med kørestolen.

»Nu er det jo ved at blive efterår, og mine ben plejer at blive kolde. Jeg kan mærke, at det er nemmere at holde varmen, når jeg holder mange små hvilepauser i stolen løbet af dagen. Der sker noget med blodcirkulationen, når man får løftet benene op, og på den måde er kørestols-stolen bedre end bare at komme ned og ligge,« siger Max Birkelund, der selv har været testpilot og prøvekanin på kørestols-stolen igennem hele udviklingsprocessen.

»Jeg er da røget ud af den et par gange i starten. Men det her er den femte udgave, og det sker altså ikke længere,« siger han.

Til private og til kommuner

Kørestols-stolen kommer også til at blive markedsført til private, som kan købe kørestols-stolen til at sætte op derhjemme eller på arbejde eller hvor de har mest brug for aflastning. Men den kunne også være et kommunalt tilbud til borgere, som er under genoptræning og antages at være midlertidige brugere af kørestol. De har stadig nytte af aflastning i løbet af dagen, og kan måske spares for nogle besøg af hjemmeplejen, hvis de selv kan klare ærterne.

»Mange af dem, jeg har lavet biler til, er jo kørestolsbrugere, og de ved alle sammen, hvor dejligt det er at komme ned at ligge, når man har siddet i en stol hele dagen. Det er ikke mindst fordi jeg har kunne tale med så mange af mine kunder, at jeg er helt sikker på, at det ikke kun er mig selv, der har behovet. Men jeg kender nok brugernes behov bedre end de fleste opfindere,« siger han.

Behov for færre hjælpere og ikke så tunge løft

Uanset om man skal bruge en eller to hjælpere til at forflytte sig fra stol til seng, eller om man selv kan klare det, så vil det uvægerligt være en tungere opgave end at bakke stolen ind i ‘dokken’, låse den fast og vippe hele kalorius tilbage.

Kørestolsstolen er kun til manuelle kørestole, så de fleste brugere vil også selv kunne betjene håndgrebene, som låser kørestolen fast, og bremsen, som kan fastholde stolen i den ønskede vinkel.

Og selvom man skal have en hjælper til at assistere med at bruge kørestols-stolen, så vil der ikke være behov for to hjælpere, som der kan være med forflytninger.

Kørestolen fikseres i kørestols-stolen med kraftige stål-"arme", der slås ind fra siden med et håndgreb på siden af kørestols-stolen, og låses fast bag drivringene på kørestolen, så den sidder fast som i en skruestik.

Den avancerede del af stolen, der har krævet længst udvikling, ligger inde i armlænene og består blandt andet af de gasdæmpere, som sørger for, at det er let at tippe stolen både op og ned.

De kan indstilles efter brugerens vægt, så man ikke skal lægge mange kræfter i for at vippe, men den giver stadig giver modstand hele vejen ned, så man ikke bare falder ned til liggende stilling, som man ellers gør når man vipper i en stol.

Klar til at gå i produktion

Op til Velfærdsteknologimessen var det lidt af et kapløb af få bygget prototypen færdig, så den kunne få en passende verdenspremiere, hvor messegæsterne kunne se, hvordan den virkede. Til gengæld er der ikke blevet så meget markedsføringsmateriale klar.

Men prisen ligger fast, 19.800 kroner plus moms for stolen, der har fået navnet M5 v1 (fordi det er første version af den femte model - hvoraf de fire aldrig kommer videre end Vorbasse).

»Jeg har nogen i kikkerten, der kan producere den, så vi er sådan set klar til at køre på,« siger han.

Hvis man ikke bryder sig om den orange farve, bliver den formentlig produceret i 2-3 farver, man kan vælge imellem.  Og det vil nok også ligne ham meget dårligt, hvis han ikke udvikler videre på kørestols-stolen.

»Det kan da godt være, der kommer noget med en kopholder og en hylde til fjernbetjeningen,« siger han.

Og hvis der også inde i opfinderhjernen bobler flere ideer til helt nye produkter under ‘chair control’-navnet, så er de indtil videre en dyb hemmelighed.

Opfinderen i sin egen opfindelse: Max Birkelund og hans letvægtskørestol er vippet tilbage til næsten liggende stilling i den helt nye ‘kørestols-stol’. Foto: Samuel Brøgger
Denne artikel gengives her med tilladelse fra »Ingeniøren«, der oprindeligt bragte den i oktober 2023 i Ing/CareTech.